سبزه قبا

سفر و گردشگری و تحلیل آن

سبزه قبا

سفر و گردشگری و تحلیل آن

تاریخچه جزیره پوکت

پوکت با سواحل آفتابی بی‌نظیر، جاذبه‌های   گردشگری متعددی برای بازدید دارد. پوکت سو احل بی‌نظیری داشته که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. در این مقاله شما را با تاریخچه این جزیره آشنا خواهیم کرد.

نامی که در حال حاضر شهر پوکت را با آن می‌خوانیم در سال 1025 کلمه  تامیلی بود که به معنای کوه کریستال می‌باشد. هر چند در دهه های پیش پوکت با نام Junk Ceylon شناخته می‌شد این نام در نقشه های قدیمی این شهر به چشم می‌خورد. 

شهر پوکت در گذشته ایستگاهی در مسیر هند و چین بوده که دریانوردان در آن توقف می‌کردند. به نظر می رسد که این جزیره بخشی از امپراطوری Shivite بوده که در قرن اول بعد از میلاد در شبه جزیره مالایا حمکرانی می‌نمودند. بعد ها به عنوان Muang Takua-Talang این جزیره بخشی از امپراطوری ها ی SiriTahm و Srivichai شد. در آن زمان ها نماد پوکت یک سگ بود.

در دوران Sukothai پوکت با Takua Pa که امروزه به استان Phangnga تبدیل شده و مناطق دیگری که دارای ذخایر عظیم قلع بودند ارتباط پیدا کرد و در قرن ۱۶ و در دوران Ayuthaya هلندی ها یک منطقه تجاری در این منطقه تاسیس نمودند. بخش های شمالی و مرکزی این جزیره توسط تایلندی ها اداره شده و بخش های جنوبی و غربی آن به عنوان امتیازی برای تجارت قلع در دست خارجی ها افتاده بود. برای آشنایی با تاریخچه این جزیره به شما توصیه می‌کنیم با تور پوکت همراه شوید.

بعد از نابودی Ayuthaya در سال 1767 به دست برمه یک حکومت موقت در تایلند به پادشاهی Taksin تاسیس گردید که برمه را از کشور خارج نمودو توانست دوباره کشور را متحد نماید و برمه ناوگان خود را برای حمله به استان های جنوبی آماده کرد و مردم آن مناطق را برای بردگی به برمه منتقل کرد. این تبدیل به یکی از وقایع تاریخی پوکت شد. ناخدا Francis Light نامه ای فرستاد مبنی بر این که برمه در راه حمله است. نیروهای پوکت توسط دو زن قهرمان Kunying Jan همسر فرماندار تازه فوت شده  پوکت و خواهرش Mook جمع آوری و سازمان دهی کردند. بعداز یک ماه محاصره برمه در 13مارس 1785 از پوکت خارج شد و این دو زن قهرمان موفق شدند. پادشاه رامای اول یک عنوان افتخاری مختص خانواده سلطنتی را به Kunying Jan و خواهرش عطا نمود. در قرن 19 مهاجران چینی برای کار در معادن قلع به این منطقه مهاجرت کردند. تعداد این مهاجرانی به قدری بودند که عمده جمعیت داخلی جزیره چینی هستند، اما عمده جمعیت مناطق ساحلی ماهیگیران مسلمان بودند. در سال ۱۹۳۳ حکومت پوکت از یک نظام مطلقه به یک حکومت پارلمانی تغییر کرد و این جزیره به یک استان تبدیل شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.